Pasulj "na tepsiju"




Za ovaj naziv znam odkad znam za sebe, tako ga je zvala nana, tako smo i mi  navikli. Uglavnom, to je sinonim za gust, posan pasulj koji se zapeče u tepsiji, najbolje zemljanoj, e onda je ukus ono pravo!
Ovakav pasulj spremam za slavu, najviše pohvala dobijem za njega iako se ubijem od pripreme kolača, pasulj se uvek najlepše  pojede.
Količine koje sam navela su taman za ovakve dve posude, srednje veličine.

Sastojci:

 

 oko 700 g pasulja
 5-6 glavica crnog luka
 2 struka praziluka
  ulje za prženje luka
 1 kašičica vegete
 2 kašičice soli (ili po vašem ukusu)
 3 kašičice aleve paprike
 2-3 suve paprike
  seckani peršun
  malo aleve paprike i malo ulja za zapršku


Priprema:


Pasulj očistite, ako ima šta da se odbaci, proberite, zatim ga lepo operite i stavite u veću šerpu, nalijte vodom i stavite da se kuva, ne na prejaku vatru, poklopljeno.
Kad provri odlijte prvu vodu, pa nalijte novu, hladnu i vratite da se kuva.
Ja ga uvek posolim dok se kuva.
Biće potrebno oko 2h najmanje da bi se lepo skuvao, a možda i više, zavisi od vrste pasulja, videćete kad se odvoji ona ljuskica od zrna, a možete i kašikom da probate, ako je zrno mekano to znači da je kuvano.
U toku kuvanja dolivajte po malo vode, ali ne preterujte jer treba da uvri do kraja kuvanja, znači, ja tu vodu u kojoj se kuvao pasulj ne prosipam nego je sve lepo ukuvam na laganoj vatri.
Luk očistite i iseckajte sitno pa na ulju dinstajte dok ne postane staklast, lagano, dodajte i malo vode i stalno mešajte da ne zagori.
Pred kraj dodajte i iseckan praziluk i nastavite sa dinstanjem.
Dodajte u dinstani luk alevu papriku, promešajte da se sjedini. Ukoliko vam je ostalo malo više vode u šerpi sa pasuljem, onda u luk dodajte prvo kašiku brašna, malo propržite pa tek onda dodajte alevu papriku. Sve presipite u šerpu sa pasuljem, dobro promešajte i vratite na laganu vatru da se malo prokrčka. Dodajte vegetu i još malo posolite ako treba. Dodajte po želji seckani peršun, jako lepo izgleda , a i ukusno je i zdravo ;)Ovako pripremljen pasulj možete da presipete u jednu veću tepsiju ili u dve manje vatrostalne. Ako volite, na sredini tepsije ugurajte par suvih paprika, izuzetnog su ukusa posle.
Zapecite u rerni dok se sa strane ne uhvati lepa i rumena korica, ali ne preterujte da se ne bi previše osušio, lepše je kad bude malo sočniji.
U maloj šerpici zagrejte ulje i jednu kašiku aleve paprike, pa kad "zacvrči" prelijte preko zapečenog pasulja kad ga izvadite iz rerne, neposredno pre služenja.


Ovako spremljen pasulj je dealan za dane posta. Služi se vruće kao glavno jelo uz kiseli kupus zimi ili neku salatu po vašoj volji, a znam da ga neki vole i hladnog, kažu da je odličan i tako.
Količinu ulja za prženje luka prilagodite svom ukusu, ja volim da je jelo masnije pa nasipem prilično ulja.
Prijatno!


Коментари

  1. Odlican je, volim kada se priprema na ovaj nacin, mi ga isto tako pravimo kuci a ima poseban ukus ako se sprema u zemljanoj posudi. Drago mi je da sam na tvom blogu i saljem puno lepih pozdrava!:)) p.s.fotke su predivne i odusevile su me sve od reda, sutra cu napraviti tvoju Lisnatu pogacu.:))

    ОдговориИзбриши
  2. Hvala ti Lana! Ja pasulj ne jedem već odavno, ali pamtim taj ukus, nezaboravan je ;)
    Videćeš da je pogača odlična, jedva čekam tvoje utiske :)Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  3. Анониман31. јул 2013. 14:17

    Ja obožavam grah. Najčešće kuham svoju verziju juhe, koja izgleda (kako to moja mama kaže) ko grah na suho. To nije grah na suho, ali ja kuham tu "juhu" tako da za vrijeme kuhanja dodajem vodu malo po malo svaki put kad ona ispari - a na kraju dobijem nešto kao krem juhu - još dok je vruća, skroz je gusta i kremasta, a kad se ohladi, juha se tako stvrdne da ju mogu rezati nožem na šnite; obožavam to "svoje" jelo..
    Naravno, u mojoj obitelji to nitko ne smatra juhom, niti itko dijeli moje oduševljenje tim jelom (moja mama najnormalnije skuha grah u ogromnoj količini vode i to onda zagusti zaprškom). Nemam ja ništa protiv zaprške (ne patim za zdravom hranom pa i ja često upotrebljavam zapršku; ali ne stavljam ju u grah, nego ga jednostavno kuham da sam zgusne tekućinu; to mi je odlično).

    Što se ovakvog graha na tepsiju tiče, s tim nemam nikakvog iskustva jer se to u mojem kraju ne priprema. A meni se to čini prefino!
    Probala sam to napraviti, ali bilo je presuho. Ne znam kako ocijeniti koliko tekućine treba ostati u grahu prije pečenja.
    Kad sam prebacila grah u posudu za pečenje, tekućina je prekrivala grah, no kad se to peklo 15ak min., tekućina je posve isparila i gornji sloj graha bio je posve vidljiv i suh. Meni je bilo fino, jer ne mogu zamisliti da mi neko jelo od graha ne bi bilo fino;ali zaista je bilo presuho.
    Očito trebam ostaviti više tekućine; ali koliko? Prije par godina radila sam neku verziju u koju sam ostavila previše vode u grahu pa se na tome uopće nije htjela napraviti korica i to je nakon više od pola sata u pećnici izgledalo ko tek kuhana rijetka juha:(

    Na Vašoj slici vidim da se grah odozgo uopće ne vidi(!), nego je odozgo samo zapečena korica.
    Kako da to napravim? Koliko tekućine treba prekrivati grah kad ga stavim u posudu (2-3 prsta?)?
    Na kojoj temperaturi to pečete i koliko dugo?
    Sanela
    Unaprijed hvala

    ОдговориИзбриши
  4. Draga Sanela, to što ti kuvaš to "svoje" jelo, čini mi se da su to pihtije? Kod nas se tako kuva bob, ali se posle ispasira, ostavi da se stegne pa se iseče na kocke i prelije zaprškom od ulja i aleve paprike i to je ekstra specijalitet zimi.
    Što se tiče ovog pasulja, ja ga kuvam na laganoj vatri dok skoro sva voda ne ispari. Kažem skoro, jer mora ipak malo da ostane na dnu šerpe jer bi inače zagoreo. Kad sipeš u posudu u kojoj ćeš da ga zapečeš, mora da ima malo tečnosti, stavi u rernu i čim uhvati sa strane finu koricu, gotovo je! Ovo odozgo što vidiš je zaprška, bez nje ne ide nikako, lepše je i ukusnije, kremastije je kad se zaprži pasulj. Ne mogu tačno da ti kažem koliko dugo ga pečem, a pečem na 200 stepeni, znači prati pečenje i čim se uhvati korica vadi iz rerne. Nema greške, sledi uputstva iz recepta i javi utiske. Ako nešto još mogu da pomognem, tu sam ;)
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  5. ODLICNO! Nije ni cudo sta najvise pohvala dobijes za pasulj kada je fantstican:)

    ОдговориИзбриши

Постави коментар

Популарни постови