Kafanska ljutenica



Vreme zimnice je počelo! Uveliko se spremaju slatka, kompoti, džemovi, a evo stiže i paradajz na otvorenom pa je pravo vreme da vam predstavim recept za ovu ljutenicu.
Odakle joj ovaj naziv, stvarno ne znam, mogu samo da pretpostavim ono što se samo nameće, a to je da je spremaju za posluživanje u kafani ;) pa je tako i dobila naziv. Totalno nebitno, ali ono što je itekako bitno je to da ovu ljutenicu ne smete propusiti da napravite.
Nema puno posla oko nje, tako da je možete spremati i u stanu na električnom šporetu, ali svakako, pravi ukus i doživljaj je ako imate "Smederevca", pa lepo potpalite vatricu, pa velika šerpa, ako imate nekog da vam pomogne, neka muzikica se podrazumeva....e to je onda doživljaj potpun. Ja spremam ovu ljutenicu kod mojih u selu, tu tata odradi glavni deo posla, nacepka drva i potpali vatru, mama mi pomogne da ljuštimo paradajz, tata da meljemo, kasnije on meša da ja ne "gorim" pored vatre ;) . Naravno, bude tu i smeha i šale, ma nezamenljivo mi je sve to! I pitate se onda, šta ja tu odradim?! :D
Nadjite i vi takvu pomoć pa da krenemo sa receptom ;)



Potrebno je:
2 kg zrelog paradajza
200 ml vinskog sirćeta
400 ml ulja (može i malo manje slobodno)
250 g šećera    
1 kesica mlevenog bibera  
1/2 kg ljute papričice  
1,5 kg slatke paprike-sveže 
soli po ukusu (2 kašike otprilike)
 par čena belog luka iseckanog  
1 kesica konzervansa 
Priprema:
Najbolji paradajz za ovu ljutenicu je svakako jabukar. Ali, naravno da može i drugi ako nemate baš ovaj. Paradajz prelite vrelom vodom, tako će se lakše oljuštiti, nećete imati nikakvih problema oko ljuštenja. Isecite ga na 4 dela, očistite od peteljki i stavite u veliku šerpu u kojoj ćete kuvati ljutenicu. Prelite vinskim sirćetom i uljem, posipite šećerom i mlevenim biberom. Količinu ulja možete smanjiti na 300 ml, ali nemojte više da smanjujete, nije ukusna, probala sam i tako. Na naslovnoj slici je kuvana po original receptu sa 400 ml ulja, bila je ekstra ukusna, ali prilično masna, pa ako ne volite toliko, vi malo smanjite. Ili odbacite višak kad sipate u posudicu pre služenja. Promešajte sve sastojke koje ste stavili u šerpu, pa stavite na šporet da vrije. Kad provri kuvajte još 1h. Nije potrebno neprestano mešati jer paradajz pusti vodu i sve se to lagano krčka.
Za to vreme samleti sveže ljute papričice i slatku papriku na mašini za meso. Ukoliko izaberete crvenu papriku, ljutenica će vam biti tamnije boje kao na naslovnoj slici, a sa žutom paprikom je svetlije boje kao na slikama ispod. Ako volite ekstra ljuto, možete umesto slatke paprike staviti sve ljute papričice, onda za posledice ne odgovaram, to sam i mužu rekla jer je zapeo da mu ove godine napravim tako!




 Kad je prošlo sat vremena od kako je paradajz provreo, sipajte u šerpu mlevenu papriku, promešajte i pustite da se kuva još 1,5h uz povremeno mešanje. 
Pred kraj kuvanja posoliti po ukusu. Dodajte so malo po malo, ali otprilike je potrebno 2 kašike, zavisi od vašeg ukusa, probajte i odredite. Samo pazite da ne presolite, jer zbog ljutine baš i ne može da se odredi kad je dovoljno slano. 
Beli luk sitno iseckajte i na kraju dodajte u ljutenicu zajedno sa konzervansom, dobro promešajte i onda je ljutenica spremna da se sipa u tegle. Teglice prethodno malo zagrejati u rerni. Punite vruće teglice vrućom ljutenicom, zatvorite poklopcima i okrenite ih naopako da odstoje neki minut ne bi li se vakumirale. Nakon toga ih vratite u normalan položaj, ostavite da se ohlade, a zatim ostavite na nekom hladnom mestu gde inače čuvate zimnicu.


 

Коментари

  1. Uuuhhh... ovo je dooobro!! Nisam ovo do sad spremala, ali sam probala kod drugara čija je mama rodom Vranjanka. Jeli smo uz pečenje - savršeno je!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Uz pečenje, na hleb za doručak, večeru, za rakijsko meze, ma ide uz sve! Ukus je fantastičan! Probaj ove godine, oduševićeš se ;)

      Избриши
  2. Ijao, zimnica! Kad pre joj dođe sezona? :-)
    Odličan ti je ovaj recept....

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. I ja se pitam, kad pre? Ali čim počnem da petljam sa višnjama, gotovo, to je to, zimnica je krenula!
      Hvala ti Tanja!

      Избриши
  3. Sinoć sam napravila prvu turu za ovu godinu, biće ih još :) Oduševljena sam ovim receptom, kao i moje sestre, pa sam deo pravila i za njih...Meni je ljutenica definitivno lepša od ajvara, a mnogo jednostavnije i brže se sprema :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ti si moj verni degustator ove ljutenice! Onom porukom si me podsetila da napišem recept na blogu, inače ne bi ja još, mislila sam da je rano :D
      Da, svakako jednostavnije i drugačijeg ukusa od ajvara, pa ko šta voli ;)

      Избриши
  4. ...a vagica što je slatka, ova starinskaaaa...

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Stara mamina vagica, na njoj smo merili paprike pa sam je iskoristila za slikanje. Mislim se da je donesem kući, al opet, gde ću pa i nju da smestim?! :D

      Избриши
  5. Pinovano! :) Inače sam najveći ljubitelj ajvara na svetu, ali daću šansu i ovjoj ljutenici... :)

    ОдговориИзбриши
  6. Suzo, znaš da sam je probala i da sam oduševljena. Hvala ti na divnom receptu, koji od sada brižno čuvam.
    http://coolinarija.blogspot.com/2013/10/probali-smo.html
    Ako link smeta, slobodno ga ukloni, samo sam htela da ti prenesem utiske jer me je ljutenica oduvala :))))

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ma daj, šta mi smeta link?!
      Hvala ti puno na ovako lepim rečima! Drago mi je da si oduševljena, jer i ja sam bila kad sam je prvi put probala. U zdravlju da se ljutite ;)

      Избриши
  7. Ma kakva 2 kilograma ... proshle godine smo pravili duplu meru, ove godine duplo duplu i opet nece biti dovoljno!Recept je savrshen! Ako si shtucala u poslednjih godinu dana, to smo te mi po dobru spominjali! Hvala!

    ОдговориИзбриши
  8. Јелисавета2. октобар 2018. 15:47

    Направила сам своју прву љутеницу по Вашем рецепту.Нашла сам га на Јекином блогу, хвала јој што је препоручила овако добар рецепт. Нисам љубитељ љутог али супруг јесте па сам хтела да га обрадујем овом љутеницом. Била сам сигурна да је рецепт једне Лесковчанке без мане! И нисам погрешила!!! Презадовољна сам! А и супруг је, што је најважније;-)))

    Сузана, хвала од срца! Велики поздрав!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Jelisaveta, hvala najlepse na lepim rečima. Drago mi je da će suprug uživati zimus u ovoj odličnoj ljutenici. Inače, ja sam iz Niša, ali mi je Leskovac blizu tako da mu to dođe slično. Hvala još jednom i veliki pozdrav!

      Избриши
  9. Јелисавета3. октобар 2018. 09:14

    Драга Сузана, опростите на превиду! Пратим Вас још од Coolinarike, неколико рецепата сам испробала, сада сам коментарисала први пут и погрешила. Извините!

    Свако добро Вам желим и још пуууно дивних рецепата са укусом југа!
    Велики поздрав!

    ОдговориИзбриши

Постави коментар

Популарни постови