Пређи на главни садржај

Prženija



Jelo koje se izgovara sa akcentom! Tipično za južne krajeve Srbije, pa otuda i taj poseban akcenat. Prženiju ili prženo je najbolje spremati sa "mršavim" paprikama, pa je tako najsladje pred kraj sezone  kad ostane na stabljikama po koja paprika, onako prosušena i mršava. Mi te paprike zovemo "vrške".
Ali svakako, prženo se sprema i od mesnate paprike, samo je treba malo duže pržiti dok ne ispari voda.


Prženija je univerzalno jelo koje se jede i za doručak, i za ručak i za večeru. Sprema se sa svežom paprikom, sa pečenom, sa suvom u toku zime, sa ajvarom. Znači, jelo za sve sezone. Idealno je za leto, ali se i za zimu baš u te svrhe ostavlja paprika u zamrzivaču, sveža iseckana ili pečena pa iseckana, kako ko voli. Naše bake su ranije prženiju zaprživale brašnom u nedostatku jaja, to je onda za prste polizati. Danas prženiju obično zapržimo jajima, a izvanrednog je ukusa kada se ipak doda malo brašna i proprži se pre dodavanja jaja. Osnovna varijanta prženije je ona samo sa paprikom i jajima, ali je u letnjim mesecima nezamislivo spremiti je bez paradajza, pa i sa prazilukom ko voli. Uz ovo jelo vam nisu potrebni neki posebni dodaci, najbolje ide uz sir i paradajz salatu. I da ne zaboravim, prženija je najsladja ako se jede bez viljuške, preporučuje se mackanje hlebom. Svako ima  neki svoj način, a evo kako ja spremam prženiju.

Potrebno je:
10 svežih paprika
2 paradajza
4 jaja
1 struk praziluka
ulje
so


Priprema:
Papriku operite i iseckajte, na 4 dela po dužini pa onda poprečno na male kockice.. Sipajte ulje u veći i plići tiganj, da oblije dno šerpe i još malo više, lepše je i ukusnije kada je prženo masnije. Stavite papriku u tiganj, promešajte da sva paprika zahvati po malo ulja i stavite na srednju temperaturu da se lagano prži.
Za to vreme oljuštite paradajz i iseckajte ga. Ostavite ga u činijci za kasnije. Praziluk takodje iseckajte na sitno pa ga dodajte u prženo, promešajte i još malo pržite zajedno. Negde na pola prženja, kad paprika malo svene, dodajte paradajz, umešajte ga u prženo i ostavite da se još malo krčka. Posolite po ukusu, ja obično stavim 1-1,5 kašičicu soli, a vi stavite po vašem ukusu. Ovo je momenat kada možete dodati  malo brašna, oko pola kašike i još malo upržiti sve zajedno. Jaja umutite sa malo soli i isipite preko paprike, i uz mešanje ispržite dok jaja ne budu gotova. Vaša prženija je spremna za jelo, napravite salatu, iznesite neki sir i uživajte.
Prijatno!

Коментари

  1. Vidiš-vidiš... ja danas ovo jela a da nisam ni znala kako se zove jelo... moja varijanta je bila osnovna tj. paprika i jaja a paradajz je bio salata uz to ;)... Super klopa u svakom slučaju!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Možda se kod vas drugačije zove, kod nas južnjaka je to prženija. A paradajz može uz i u prženiji ;)

      Избриши
  2. Volim jako! :) Kod nas varijanta sa paprikama, paradajzom i lukom i zovemo je "bećar-paprikaš" iliti "bećarac" :) Uz to jedemo pržene krompire, ali ne pomfrit, već onaj krupnije sečen, pa pržen u masti, što nekad malko i zagori, pa onda umačeš krompiriće u "bećarac" :) Ima i varijanta sa jajima, to koliko znam, ovde (Vojvodina) zovu "sataraš". Sve u svemu - njam! :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Čula sam za bećarac i sataraš, ovde je to brate prženija ;). Kako god, mi obožavamo ovo jelo leti, brzo je, a tako ukusno.

      Избриши
  3. Omiljeno letnje jelo na brzaka, chef bas nije ljubitelj pa onda napravim samo za baku i mene, jos kriskica sira uz to, mmmmm... volim kada ima vise paradajza, pa obicno stavim po jednu papriku, paradajz i jaje po osobi i obavezno malkice belog luka, sasvim kratko proprzenog da fino zamirise.:))

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Eee Lana, tako moje dete voli, koliko paprika toliko jaja. Ja ne, više volim sa manje jaja a više paprika, ali eto, nadjem neku sredinu kad spremam za sve.

      Избриши
  4. Mi u kuci sve sto se tako na brzaka smandrlja u tiganju ili serpici zovemo Przeno! :) Bilo da je paprika,luk, paradajz, meso, jaja, cim se nesto sprcka - to je Przeno. Moj deka je sa Juga, pa verujem da je naziv stigao otuda.. ;)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Heheh pa verovatno jeste. Kod nas je prženo sve sa jajima i paprikom, u bilo kom obliku.

      Избриши
  5. Sad pročitah tvoj recept za prženiju...mene je to naučila moja nana ( baka mog bivšeg muža, koja mi je bila kao mama kad sam došla u Kanadu ) samo je to ona spremala bez luka, samo paprika,nekoliko ljutih a ostale slatke i paradajz i obavezno se jede sa sirom...da znaš da ovo davno nisam pravila.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Može i bez luka, i moje dete ga ne voli pa ga često ne stavljam. Sir i paradajz su obavezni uz prženo ;)

      Избриши
  6. Bez nje nema ni jednog leta:) Odlično jelo!

    ОдговориИзбриши

Постави коментар

Популарни постови са овог блога

Predlog menija za posnu slavu

Ovo je samo jedan predlog kako da pripremite neke specijalitete za posnu slavu. Već sam objavila par postova sa predlozima za predjelo, pite i kolače, a ovde ću vam predstaviti ono što sam ja pripremila za svoju slavu

Posni sitni kolači

Nedavno sam objavila post sa sitnim kolačima i većina od njih je bila posna, a sada evo još nekoliko recepata za sitne posne kolače. Svi su izuzetno ukusni, napravljeni od posnih sastojaka, ali ih veoma lako možete preobratiti u masnu varijantu i napraviti za neko popodnevno druženje uz kaficu.

Kolači sa rozen koricama

Predstaviću vam dva odlična recepta za kolače sa rozen koricama. Pored toga što se relativno jednostavno i brzo pripremaju, veoma su izdašni, za velike proslave i slave su idealni. Prvi je veoma interesantan, šaren, sa bogatom aromom lešnika i keksa, dok je drugi čokoladni,  laganiji i kremastiji. Ne bih mogla da se odlučim koji je lepši;)