недеља, 16. новембар 2014.

Vitaminska salata od cvekle


Ovo je svima nama dobro poznata i što je još bitnije, veoma potrebna vitaminska bomba od salate, naročito u ovo doba godine kada kreću da haraju razne viroze i prehlade. Da bi na prirodan način pomogli svom organizmu da se izbori sa njima, preporučujem vam salatu od cvekle, šargarepe i jabuke, koja krepi i jača, osvežava i ujedno leči. Kako stalno pravim ovu salatu, a vidim da je to tema ovomesečne igrice Ajme, koliko nas je! , odlučila sam da ovo bude moja ulaznica, te tako šaljem ovaj recept domaćici Ivi sa bloga culinary postcards.
Uz recept sam vam pripremila i mali podsetnik o lekovitim svojstvima i vitaminima koje u sebi sadrži povrće iz ove salate. 
Ali prvo recept...




Potrebno je:
1 cvekla
1 veća prokisela jabuka
1 šargarepa
sok polovine limuna
malo soli
malo maslinovog ulja
po želji, seckani peršun



Priprema:
Svo povrće u ovoj salati je "živo", tj. ništa se ne kuva i zbog toga je ova salata  tako zdrava.
Znač, povrće operite, oljuštite i narendajte. Stavite u posudu, dodajte ulje, so i sok limuna i sve izmešajte. Salatu pravite neposredno pre služenja i pojedite u toku istog dana. Stajanjem gubi vitamine i svežinu, ali je svakako ukusna i možete je slobodno jesti i sutradan.
A sada par reči o povrću, pa ako imate malo vremena, pročitajte. Izvor je internet, ja sam se samo potrudila da izvučem ono najbitnije i prekucam;)




O cvekli...





- Cvekla je korenasto povrće, a njena lekovita vrednost poznata je još iz antičkih vremena.
- Danas se smatra najkorisnijom i najlekovitijom povrtarskom kulturom koja  sadrži najširu lepezu vitamina i minerala.
- Izuzetno je bogata belančevinama, mastima i ugljenim hidratima i veoma lako se vari.
- Od minerala sadrži gotovo sve - kalcijum, kalijum, natrijum, fosfor, magnezijum, gvožđe, fluor, mangan, bakar, jod, sumpor, litijum, stroncijum, brom...
- Od vitamina najprisutniji su vitamin B1, B2, C, kao i izuzetno redak vitamin u biljnim namirnicama, B12. 


- Crvena boja cvekle potiče od antocijana koji utiče na obnavljanje krvi, dok biljka u celini deluje i antikancerogeno.
- Prisustvo joda čini je dragocenim lekom protiv ateroskleroze i procesa starenja.
-  - Osnovu višestruke lekovitosti ove biljke čine sastojci betanin i betain koji podstiču razmenu materija, regulišu krvni pritisak, smanjuju holesterol, održavaju krvne sudove u dobrom stanju, podstiču rad jetre.
- Cvekla je izuzetno korisna u lečenju malokrvnosti kod dece i mladih osoba, jer sadrži visok procenat gvožđa.
- Povoljno deluje i na rad creva i njihovu peristaltiku (pokretljivost) jer sadrži celulozu i pektin u izobilju. 


O šargarepi...




- Šargarepa je povrće bogato beta-karotenom, a osim za vid odlična je i za detoksikaciju organizma jer sadrži velike količine vlakana i vitamina A. 
- Pored toga šargarepa je osnovna namirnica za detoksikaciju tela jer je bogata antiokidansom beta-karotenom koji se u telu pretvara u vitamin A.
- Od osnovnih hranljivih sastojaka šargarepa sadrži najviše ugljenih hidrata (8-9 odsto) od kojih i potiče njena velika energetska vrednost: 100 grama šargarepe ima 176 kJ ili 42 kcal. 
- Bogata je mineralnim sastojcima: kalijumom, kalcijumom, jodom, cinkom, kobaltom, kao i pektinima (oko 11 mg) i eteričnim uljima, pa se posebno preporučuje deci jer podstiče fizički razvoj, jača kosti i povećava otpornost od infekcija. 
- Izuzetno je značajna u ishrani mladih, rekonvalescenta, trudnica i starijih osoba.
- Njena najveća prednost u odnosu na drugo povrće je u tome što se veoma lako vari kada se skuva ili izdinsta, pa je mogu uzimati osobe s poremećenim varenjem, katarom želuca i creva, čirom na želucu, a povećava i broj crvenih krvnih zrnaca.
- Lekovita svojstva šargarepe su brojna. 
- Karoten blagotvorno deluje na kožu, naročito suvu, kao i lomljive nokte i kosu. 
- Sprečava proliv kod beba i male dece. 
- Blagotvorno deluje na rad jetre. 
- Kaša od kuvane šargarepe je odlično sredstvo protiv zatvora, dok od šargarepe otklanja višak kiseline u želucu.

O jabuci...




- Krilatica “jedna jabuka na dan, tera doktora iz kuće van” postoji sa razlogom, jer ovo voće sadrži dosta hranljivih i korisnih materija za ljudski organizam.
- Ako pojedemo samo dve jabuke dnevno učinili smo mnogo za svoje zdravlje. 
- Zahvaljujući velikom prisustvu fruktoze i glukoze, jabuka snabdeva organizam neophodnom energijom, sprečava umor i gubitak koncentracije, dok beta-karotin štiti organizam od delovanja štetnih UV zraka.
- Jabuka podstiče i reguliše varenje, stabilizuje crevnu floru, pomaže kod proliva ili zatvora. 
- Pozitivno deluje i na srce i krvne sudove. Sprečava sakupljanje štetnih materija u krvi, snižava holesterol, sprečava začepljenje krvnih sudova i smanjuje rizik za pojavu tromboze i ateroskleroze. - Sa samo 18 kalorija idealna je za dijetu, 
- Plod jabuke bogat je hranjivim sastojcima čija količina zavisi od vrste i načina uzgoja, a gotovo svi potrebni vitamini prisutni su barem u minimalnim količinama.
- Prosečno, voda čini 82% težine ploda.
- Osim obilja vode, jabuka sadrži i ugljene hidrate, dijetalna vlakna, vitamine C, A, E, B1, B2, B6, kao i beta-karotin. 
- U njoj se krije i pravo bogatstvo minerala - kalijuma, kalcijuma, fosfora, magnezijuma i gvožđa. 
- Jabuka sadrži i niz drugih sastojaka neophodnih za ljudski organizam: šećer (glukozu, fruktozu i saharozu), od vlakana prisutan je pektin, zatim organske kiseline, sve esencijalne i neesencijalne aminokiseline (ali u vrlo malim količinama), vitamine i minerale (naročito ima dosta kalijums), pa čak i masnoće (semenke sadrže 24% ulja).
- Ujedno jabuka sadrži 3,3 g dijetalnih vlakana – više od 10% dnevne količine vlakana koju preporučuju stručnjaci za prehranu.
- Jabuku treba uvek jesti pre ili nekoliko sati posle obroka jer organizam snabdeva energijom, reguliše varenje, obnavlja crvenu floru, snižava holesterol i štiti srce. 
- Sporim žvakanjem jabuke čiste se zubi i uništavaju štetne bakterije u usnoj šupljini. 
- Jabuke sadrže i sastojak kercetin, koji preventivno deluje na rak pluća i bolesti srca.


1 коментар: